Ilyen újdonságokat hozott a Vulkan API 1.1-es változata

2018. április 15.
42.6431
A Google éppen a napokban jelentette be, hogy az Android P operációs rendszer már garantáltan támogatja majd a Vulkan API legújabb, 1.1-es verziószámot viselő változatát, aminek jóvoltából sokkal tartalmasabb, összetettebb, mindemellett pedig szebb mobiljátékok születhetnek majd. Mivel a téma most igazán aktuális, és mivel alig egy hónapja kapták meg a fejlesztők is, ezért összegyűjtöttük a leglényegesebb újdonságokat, melyeket a Vulkan API 1.1 hozott.


Mivel cikkünk kicsit szárazabb, szakmázósabb lesz, mint az eddig megszokott könnyedebb anyagok, kezdjük egy kis gyorstalpalóval. Aki ugyanis még nem hallott volna a Vulkan API-ról, annak annyit kell tudnia róla, hogy például a mobilos operációs rendszerekbe építve lehetőséget kínál a fejlesztőknek arra, hogy sokkal jobban kihasználják a hardveres erőforrásokat, ami elengedhetetlen a folyamatos fejlődéshez és továbblépéshez. Ez azonban messze nem minden, pláne a legújabb verzió óta!

Ilyen újdonságokat hozott a Vulkan API 1.1-es változata - 2. kép

A Vulkan API 1.1-es változatának egyik legfontosabb újítása ugyanis például a tartalomvédelem lett, aminek jóvoltából a fejlesztők lehetőséget kapnak arra, hogy olyan videókat és egyéb multimédiás tartalmakat hozzanak létre, melyet többrétegű digitális védelem óv meg például a másolástól, illetve a mélyebb szintű hozzáféréstől. Ez végső soron a felhasználóknak azért fontos, mert így elkerülhető, hogy bizonyos népszerű tartalmak rossz kezekbe kerüljenek, és például egy kártevővel megspékelve újra megjelenjenek, és komoly problémákat okozzanak.

A másik nagy újdonság, hogy megjelentek az API-ban az alcsoport-műveletek. Ennek a lényege, hogy az egyes programszálak képesek mostantól egymás között is kommunikációt folytatni úgy, hogy ehhez nem lesz szükség a chipen kívüli, tehát a rendszer által használt memóriára. Ezzel lényegesen jobban optimalizálhatók és gyorsíthatók is lesznek a mobiljátékok, de ezt a célt szolgálja majd a multi-GPU támogatás is - ezzel akár több grafikus processzort is kezelhet majd a rendszer, ami az okostelefonokra egyelőre nem jellemző, de a jövőben bármi megtörténhet -, valamint azt, hogy az API által már lehetőségük nyílik a fejlesztőknek a 16 bites adatok írására és olvasására.

Ilyen újdonságokat hozott a Vulkan API 1.1-es változata - 3. kép

A Vulkan API fejlesztői az újdonsággal gondoltak továbbá a virtuális- és a kiterjesztett valóság kedvelőire is. Az 1.1-es frissítéssel ugyanis már lehetőségünk van többféle képnézőpont egyidejű renderelésére, ami rendkívül fontos lehet például egy VR headset esetében, ahol a jobb és a bal szem számára küldött képek pontossága és összehangoltsága rendkívül lényeges, de a magasabb minőségű AR-élmény megjelenítéséhez is elengedhetetlen.

Mindezen felül a Vulkan API 1.1 a YCbCr-támogatást és a SPIR-V frissítését is magával hozta, aminek jóvoltából egyszerűbb lesz a HLSL tartalmak fordítása, de bekerült az alkalmazások és interfészek közötti átjárhatóság is. Ennek jóvoltából a fejlesztők képessé válnak megosztani a memóriát, ezáltal például akár a különféle API-k között is létrejöhet a szinkronizáció úgy, hogy a kijelzőn megjelenhet Vulkan API-ra és OpenGL-re támaszkodó alkalmazás akár egyszerre is, ami főként mobilplatformok esetében rendkívül hasznos újítás.

Rengeteg olyan újítás érkezett hát az új rendszernek hála a mobiljátékok világába is, aminek hozományát hamarosan érezni is fogjuk!
4 hozzászólás

Mordorer

5 hónapja, 3 hete és 1 napja

Nagyon kemény mennyire fejlődik ez a mobilos játék dolog.

válasz erre

ferencziakos

5 hónapja, 3 hete és 2 napja

Nagyszerű cikk! Sokat tanultam belőle.

válasz erre

SamsungFan

5 hónapja, 3 hete és 2 napja

Kiváló ismertető!

válasz erre

Mendez

5 hónapja, 3 hete és 2 napja

Köszönjük a hasznos infókat! Ismét egy érdekes cikk!

válasz erre