Utóbbi skatulyába sokáig csak a nyíltan túlárazott Apple készülékeket sorolhattuk, azonban az utóbbi években még az olcsóságukról elhíresült kínai gyártók - lásd a Xiaomi esetét - is megjelentek prémium kategóriás termékekkel, melyek rendre erősebb hardvert, nagyobb képernyőt, jelentősebb tudást és csinosabb megjelenést garantálnak. Mivel ezzel egyetemben az árak is drasztikus növekedésnek indultak, tavaly megközelítettük és elértük az 1000 dolláros határt, amit nemcsak az Apple, hanem például a Samsung is megjátszott. Ezek után adja magát a kérdés:
Bár nem végeztünk kutatásokat, sőt más sem szánta még rá magát ilyesmire, de a lélektani határok felállításához nincs is szükség rá, elegendő csak megvizsgálni az átlagkeresetet, és ezt összevetni a jelenkori okostelefonok árával. Mivel ma már teljesen általános, hogy egy készülék 300 ezer forintnál is többe kerül, ezért kijelenthetjük, hogy hazánkban ez a lélektani határ már évekkel ezelőtt meghaladásra került, hiszen egy általános használati tárgyért a legtöbben nem vagyunk hajlandóak kiadni többet fél-, maximum egyhavi fizetésünknél.
Ha azt vesszük alapul, hogy hazánkban a hangzatos politikai jelentésekkel ellentétben egy átlagos munkás 100-200 ezer forint közöttii összeget keres - szerencsésebb esetben -, akkor kijelenthetjük, hogy például a legutóbbi iPhone vagy Samsung eszközök már bőven túllépték a határokat. Persze ez csak magyar szemmel van így, hiszen például Amerikában az átlagosan keresők is simán összehozzák egy iPhone X árát pár nap alatt, így nekik sem egy összegben, sem részletre vásárolva nem okoz gondot a magas összeg.
Természetesen ennek ellenére is egyre gyakrabban hallani odaátról, hogy az 1000 dolláros összeghatár nagyon a csúcs, így még ők is ijedezve hallják azokat a pletykákat, miszerint az iPhone X utódja akár 1200 dollárig is emelkedhet.
Muszáj az árral is jelezni a fejlődést!
Persze a folyamatos árnövekedés valahol várható volt, hiszen évek óta emelkedik az okostelefonok ára, aminek a magyarázata a technológiai fejlődésben keresendő, ami gyakorlati és elméleti szinten egyaránt növeli az árazást, hiszen ilyen formában is jelezni kell az előrelépést.
Ez normális dolog lenne egy olyan világban, ahol a fizetések dinamikusan követik például az okostelefonok árait (is), azonban hazánkban ez egyáltalán nem jellemző, így miközben a fizetések évek óta nem emelkedtek jelentősen, addig a telefonok évről-évre akár 20-50 ezer forintos növekedést is produkáltak, ami egyik hitelből a másikba ugraszt nagyon sok felhasználót.
Persze jogos a felvetés: az árak addig emelkedhetnek, amíg az emberek hajlandóak kiadni a kért összeget. Ez a része már inkább pszichológia és marketing, amibe mélyebben nem akarnánk belefolyni, ellenben ismét a státuszszimbólumok rendszeréhez vezethető vissza az egész. Egy iPhone X-zel megjelenni ugyanis határozottan azt mutatja a világnak, hogy van pénzünk, hogy vagyunk valakik, mert ezt sugallja a média, ezt sugallják a reklámok, holott egy olcsó Xiaomi-val is képesek vagyunk közel ugyanazt tenni - telefonálni, SMS-t írni, internetezni -, mint a több százezer forintos szimbólummal, de mit szólnak rá az osztálytársak, a kollégák vagy a tárgyalópartner?
Amíg az embereknek hajlandóak kiadni egy eszközért a reális ár többszörösét még úgy is, hogy mellé hitelekbe verik magukat, holott semmi szükségük egy több százezer forintos eszközre, mert képtelenek kihasználni azt, addig a folyamat megállíthatatlannak tűnik.
Mégis mi lehet a megoldás?
Nincs megoldás, hiszen az emberek sajnos úgy vannak összerakva, hogy fontos számukra, mit mutatnak kifelé, a techmániásoknak pedig az, hogy mindig a legjobb eszköz legyen a birtokukban. Mivel a technológia fejlődése megállíthatatlan, ezért bizonyára a folyamatos árnövekedés is az, ellenben a gyártóknak ki kell találniuk valamit, mert ha így folytatódik tovább, nagyon hamar eljutunk oda, hogy nem 3-400 ezer forintos, hanem félmilliós készülékekről beszélhetünk majd, ami a luxus netovábbjának tekinthető.
Az iparnak azonban rövidesen foglalkoznia kell ezzel a problémával, mert a helyzet lassacskán tarthatatlanná válik. A kérdés csak az: a technológiai fejlődés látja majd kárár az árvágásnak, vagy a gyártók vállalják be, hogy kisebb nyereséggel adják eszközeiket, de cserébe valami más üzleti modellt vezetnek be a tartozékok terén. Például a gyorsabb töltőt vagy a nagyobb akkumulátort csak extra összegért adják, esetleg valamilyen exkluzív tartalmakat szolgáltatnak a vásárlóknak. Érdekes évek elébe nézünk ebből a szempontból!