Mi az a notch? Mobiljátékos szemmel az új okostelefonos őrület!

2018. május 06.
44.6341
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Bár nem az iPhone X volt az első okostelefon, amelyik szenzorsávot, úgynevezett notch-ot alkalmazott - elég csak az Essential Phone-ra gondolni -, azonban az Apple készüléke volt az, amelyik népszerűvé tette és elterjesztette a képernyőbe belógó szigetecskét. Ennek köszönhetően egy trendet indítottak útnak, aminek jóvoltából egyre több gyártó mutatta be ilyen dizájnnal ellátott készülékét, tehát néhány kivételtől eltekintve szinte már mindenki notch-ra váltott.


Hogy mi ennek az oka, egyáltalán miért jó ez nekünk mobiljátékos szemmel? Egyrészt nem biztos, hogy ez nekünk olyan jó, másrészt mivel elég sok a félreértés a témában, ezért úgy döntöttünk, hogy összeszedünk egy cikkre való gyorstalpalót annak érdekében, hogy veletek is megosszuk általános tudásunkat a notch kapcsán.

Mi az a notch?

A notch egy angol kifejezés, és szó szerint bevágást jelent. Természetesen egyfajta ragadványnév a szenzorsávra, amit annak érdekében álmodtak meg a gyártók, hogy ezzel teljes egészében el tudják hagyni a készülék legfelső káváját, ezzel is tovább növelve a kijelző méretét. A notch rendszerint a felső hangszóró mellett az előlapi kamerát tartalmazza, valamint gyártó és típus függvényében ide kerülhet még például a fényérzékelő vagy a közelségérzékelő is többek között.

Ezeket a mérnökök kénytelenek az előlapra építeni, és amíg nem találnak megoldást arra, hogy miként rejthetik el ezeket a kijelzőben - mint az ujjlenyomat-olvasót - addig ez a szenzorsáv tűnik az egyetlen megoldásnak, amivel növelni lehet a képernyő hasznos területét.

Mi az a notch? Mobiljátékos szemmel az új okostelefonos őrület! - 2. kép

Miért jó a notch alkalmazása?

Ahogy már említettük, a notch alkalmazása azért nagyon előnyös, mert segítségével minimálisra csökkenthető a készülék kávája, ezáltal sokkal nagyobb képernyő helyezhető el ugyanakkora házban. Használatával ugyanis az órát, az akkumulátor töltöttségét és egyéb értesítéseket a notch mellé lehet elhelyezni a képernyőn, ezáltal sokkal nagyobb lesz az a terület, ahol hasznos tartalom jelenhet meg. Ezt leszámítva a szenzorsáv inkább egyfajta dizájnelem, az iPhone X óta pedig majdhogynem státuszjelölés is, hiszen az a készülék, ami ilyen szigetet kap, az általában a prémium ligában indul. Persze nem minden esetben, inkább csak legtöbbször.

Miért haszontalan gyakorlatilag a notch?

Hogy a notch által növelhető egy készülék kijelzőmérete, az sajnálatos módon csak az elméleti oldal, gyakorlatilag ugyanis a szenzorsáv a legtöbb esetben hasztalan. Applikációk vagy videók futtatásakor ugyanis a sziget vagy belelóg a tartalomba, vagy támogatottság esetén szimplán feketeséget jelenít meg a notch melletti kis régiókban, vagyis nagyjából ugyanott vagyunk vele, mintha egy széles káva lenne a készülék felső részén.

Nyilván ez csak a gyakorlati oldal, hiszen azt egy percig se vitatjuk, hogy például az iPhone X esetében az operációs rendszer alatt piszkosul mutatós ez a megoldás, arról nem is beszélve hogy egy komplett biztonsági rendszer is ott kapott helyet, ami kiváltja az ujjlenyomat-érzékelőt.

Mi az a notch? Mobiljátékos szemmel az új okostelefonos őrület! - 3. kép

Mit mondunk mobiljátékos szemmel?

Leginkább azt, hogy a notch okozhat majd nekünk rengeteg kellemetlen percet a jövőben egészen addig, amíg a fejlesztők nem úgy készítik a játékokat, hogy azok alaphangon is támogassák a belógó szenzorsávot. Már az iPhone X esetében rengeteg problémát okozott a dolog - még ha többnyire csak esztétikailag is -, ezáltal folyamatosan érkeznek a nagyobb játékokhoz a notch támogatását hozó frissítések, azonban biztosak vagyunk abban, hogy Androidon nagyobb galibát okoz majd az átállás - még akkor is ha az új rendszerben már natívan kerül beépítésre a kis sziget kezelése.

Belegondolni se merünk abba, hogy milyen sok mobiljáték lesz, ami csak késve, vagy egyáltalán nem kaphatja meg a szenzorsáv támogatását, ezzel pedig jelentősen rontva a játékélményen. A dizájn szempontjából tehát hiába néz ki jól, mobiljátékos tekintetben jobban örülnénk, ha a notch hanyagolva lenne a jövőben. Persze amíg vannak hagyományos kávával szerelt készülékek, addig mindez csak feltételezett látszatprobléma...
4 hozzászólás

ÁdámC-Ops

6 éve, 5 hónapja és 16 napja

Én nem értem, hogyha pl.: a Huawei P20 családnál megcsinálták, hogy szoftveresen ki lehet kapcsolni ezt a csodát, akkor miért nem eleve nélküle csinálták meg az előlapot? Lehet, hogy ez a divat, és ezt kell követni, na de ha nagyrészt hátrány...szomorú smiley

válasz erre

SamsungFan

6 éve, 5 hónapja és 16 napja

Még a notch mentes telefonokhoz sem tudnak normális képarányt csinálni a játékokban (sem) hát akkor mi lesz ezzel? röhögő smiley

válasz erre

Santonio

6 éve, 5 hónapja és 16 napja

Androidon még ha natívan benne is lesz ahogy írjátok, mire elterjed, 5 év. Addigra kimegy a divatból. röhögő smiley

válasz erre

ferencziakos

6 éve, 5 hónapja és 16 napja

iPhone X-en egyáltalán nem zavaró, de androidon nem képes semmi kezelni még.

válasz erre