Anélkül, hogy konkrét termékeket megneveznénk, ma már szinte fillérekért kaphatók olyan okosórák, melyek a nagy kijelzőjük miatt akár mobiljátékok futtatására is alkalmasak. A nagy kérdés azonban csak az a részünkről, hogy mennyire válhat mindennapossá a jövőben az, hogy ilyen applikációkat futtassunk készülékeinken? Próbáltuk objektíven megközelíteni a témát, figyelembe venni a jelenlegi szabadalmakat és törekvéseket. Lássuk hát:
Az okosórás mobiljáték kapcsán az első és egyben legnagyobb problematika alighanem az aprócska képernyőben keresendő. Nem véletlenül, hiszen sok esetben egy 5 hüvelykes okostelefon kijelzőjét is kicsinek találjuk - például szerepjátékok esetében -, vagyis az aprócska megjelenítő túlzás nélkül komoly problémát jelentene bizonyos stílusoknál. Az RPG-ket például alapból elvethetnénk, mint a pixelvadász kalandjátékokat is, de például a kifinomult érintéseket igénylő ügyességi játékok sem aratnának sikert ilyen esetben.
Nem úgy például a különféle versenyjátékok vagy endless runnerek! Vannak például olyan autós játékok, melyeket a készülék döntögetésével könnyedén tudunk irányítani, ergo semmihez sem kell nyúlnunk a képernyőn, csak gondoskodni az irányításról. Hasonló a helyzet az endless runnerekkel is, melyek kapcsán éppen elég hely lehet ahhoz, hogy a fel-le és a jobbra-balra húzásokat megfelelően érzékelje a kis kijelző, ami éppen ezért áldás és átok is egyben, hiszen olyan helyre is bevihetjük vagy használhatjuk, ahol egy okostelefont nem, azonban ezért kompromisszumokat kellene kötnünk.
Vannak már gyártók, akik erre koncentrálnának
Hogy teljesen felesleges erről beszélnünk addig, amíg nincs is ehhez hardver? Tévedés, van a piacon bőven olyan okosóra, mely nemcsak egyfajta kiegészítőként, azaz szenzorként vagy megjelenítőként szolgál, hanem saját hardverrel rendelkezik, ezáltal saját szoftvert futtat. Ezek tökéletesen alkalmasak lehetnek már most arra, hogy telepítsünk rájuk mobiljátékokat, és használhassuk is őket, de ebből a fentiek miatt szinte biztosan nem válik trend, mert a kis kijelző komoly korlátokat állít elénk.
Persze vannak már gyártók, akik kifejezetten gamer okosórákban gondolkoznak. Kínából több olyan szabadalom is napvilágot látott az elmúlt hónapokban, melyek hasonló elképzelésekről szóltak, ezáltal olyan készülékekkel találkozhattunk például, melyek kijelzőjéhez egy érintésre érzékeny, előhúzható toldalék csatlakozott. Ezekkel lehetőségünk nyílna például kényelmesen irányítani a játékokat a kis kijelzőn, sőt mi több, akár kis billentyűzetként is szolgálhatnának. Ne felejtsük, anno a GameBoy-nak sem volt sokkal nagyobb képernyője, mégis nagyon imádtuk!
Bár akad innováció, azért az önmagában nem minden, hiszen a hardver tekintetében is nagyon lényeges lenne a miniatűr megoldások mellé megfelelő erőforrásokat társítani. A kis eszközök ugyanis általában lebutított hardverrel érkeznek, és nem is annyira azért, mert nem lehetne beléjük pakolni nagyobb erőt, sokkal inkább azért, mert nincs helye az akkumulátornak. Az okosórákba ugyanis nem szerelhető több ezer mAh-s telep, ez pedig komoly gátat szabhat a jövőben annak, hogy ha készülnek is ilyen, úgynevezett gamer okosórák, akkor azok elterjedjenek, hiszen tartós használatra egyikük sem lesz alkalmas az aprócska aksiból kifolyólag.