Pénzt keresni játékokkal? Beszéljünk a play-to-earn üzleti modellről!

2021. november 28.
138.9891
A play-to-earn, mint fogalom, egy ideje már köztünk van, mégis sokan a tegnapi nap folyamán találkoztak vele, amikor is a Com2uS bejelentette az új játéka, a Summoners War: Chronicles kapcsán, hogy bizony bevételt lehet majd generálni vele. Mármint hogy a játékosok tudnak vele pénzt keresni. De mégis ez micsoda? Ez valami átverés lenne, vagy valami szépnek tűnő szöveg, ami mögött egyébként egy orbitális pénzlehúzás húzódik meg? Ássuk bele magunkat egy kicsit a play-to-earn játékok világába!
 


Mint azt már a múlt heti cikkünkben is írtuk, érdemes odafigyelni a játékipar legnagyobb újdonságára, a blokklánc-technológiát használó alkotásokra. Ezek szépen lassan elkezdenek debütálni mobilos berkekben, tekintve hogy most minden az NFT-k, a kriptovaluta és a hasonló jelenségek körül forog az online üzleti térben.

Honnan kezdődött ez az egész, mik a legnagyobb zászlóvivői ennek az üzleti modellnek? Egyértelműen olyan alkotásokra mutogathatunk, mint az Axie Infinity. Az NFT-k a blokklánc digitális főkönyvének átláthatóságát és biztonságát használják az egyedi digitális elemek hitelesítésére.

Pénzt keresni játékokkal? Beszéljünk a play-to-earn üzleti modellről! - 2. kép

Lehetővé teszi a játékkészítők számára, hogy ritka tárgyakat hozzanak létre, amelyeket a játékosok összegyűjthetnek és továbbértékesíthetnek. Ezt teszik az Axie Infinityben is, ahol a játékosok pénz ellenében karaktereket hoznak létre, szintet lépnek velük, és eladják őket.

Nyilván megosztó jelenségről van szó, ugyanakkor a tények magukért beszélnek: ahogyan sokan vizionálják a kriptovaluta-lufi kidurranását, az esport szcéna hamarosan bekövetkező halálát, vagy egyéb képzelet szülte dolgokat, úgy a play-to-earn játékok sem fognak eltűnni egy jó darabig. Merthogy itt sem egy lufiról van szó, hanem az online játék következő lépcsőfokáról.

Tekintve, hogy már olyan nagy stúdiók is ebben látják a jövőt, mint a Take-Two vagy az Electronic Arts, így biztosak lehetünk abban, hogy ez be fogja inni magát a mainstream játékiparba, viszont arról se legyen senkinek semmiféle kétsége, hogy a hagyományos játék is jelen lesz továbbra is.

Pénzt keresni játékokkal? Beszéljünk a play-to-earn üzleti modellről! - 3. kép

Alapvetően tőke nélkül is be lehet szállni egy ilyen játékba, azonban értelemszerűen jóval nehezebb lesz a grind része az egésznek ebben az esetben. Gondoljatok erre az egészre úgy, mint egy befektetésre: minél több pénzt ölsz bele, minél jobban átlátod a (játékbeli) piacot, annál több pénzt vehetsz ki belőle.

Leginkább a tőzsdézéshez lehet hasonlítani a kérdéses őrületet, viszont ne feledjük, hogy a játékiparon belül már most is vannak hasonló megoldások. Gondoljunk csak vissza arra, amikor a Diablo III-ban a kezdetekben az aukciós házban valódi pénzért árulhattunk tárgyakat. Abban az időben is volt, aki konkrétan ebből élt meg.

Természetesen akkor még mindenki furán nézett egy ilyen koncepció, de ím itt vagyunk, hogy a play-to-earn játékok rohamosan törnek utat maguknak. Mindennél többet elmond ezen játékok sikeréről, hogy a Decentraland című produktum már 8,6 milliárd dolláros piaci értéket tudhat magáénak, míg a már említett Axie Infinity 7,8 milliárd dollárral tapsikol a második helyen.

Pénzt keresni játékokkal? Beszéljünk a play-to-earn üzleti modellről! - 5. kép

Nagyon fontos leszögeznünk, hogy mi nem szeretnénk bátorítani senkit arra, hogy beleugorjon ebbe a világba, hiszen hasonló módon okozhat függőséget, mint a szerencsejáték vagy a tőzsdézés. Viszont maga a jelenség itt van, létezik, és a jelek egyértelműen utalnak rá, hogy bizony ez lesz a játékipar jövője. Legalábbis annak egy része.

Aki pedig levegőt kapkodva igyekszik felháborodni ezen az egészen... nos, gondoljunk csak bele: ki hányszor gondolt már arra, hogy szívesen értékesítené valódi pénzért egyes játékbeli tartalmait? Esetleg hányszor történt meg ez mindenféle külsős, third-party oldalakon keresztül? A kereslet óriási erre az üzleti modellre, lényegében a play-to-earn játékok csak legális formában teret adnak ennek az egésznek.
6 hozzászólás

ferencziakos

1 hónapja, 3 hete és 2 napja

Nagyon érdekes irány, de szívből remélem, nem megy el efelé a világ.

válasz erre

firkula

1 hónapja, 3 hete és 2 napja

ez annyira nem újdonság, régen is volt pár rce(real cash economy) game ilyen pl. az entropia universe ami a mai napig ezen a rendszeren alapul. Volt/van olyan is ahol btc-t lehetett farmolni

válasz erre

SamsungFan

1 hónapja, 3 hete és 3 napja

Ez egy nagyon érdekes kezdeményezés. Furán alakul a játékipar.

válasz erre

Bencus86

1 hónapja, 3 hete és 3 napja

Mi mindent kitalálnak már a pénztermelésre!

válasz erre

fonemaker

1 hónapja, 3 hete és 3 napja

Érdekes irány ez nagyon!

válasz erre

Ronalddo

1 hónapja, 3 hete és 3 napja

Ez mennyire durva azért!

válasz erre