Amikor az én korosztályom gyerek volt, a szórakozást többnyire még nem digitális eszközök jelentették. Volt televízió, voltak konzolok, sőt volt VHS is a legtöbb lakásban, de ha egy jót akartunk szerepjátékozni mások társaságában, akkor nem a PC-t vagy a konzolt vettük elő valamilyen online MMORPG miatt, hanem felcsaptunk egy lapozgathatós szerepjátékot, például Ian Livingstone valamelyik alkotását, hogy az újrajátszhatóság miatt kizárólag egy külön írólapon játszva, ceruzával, radírral és dobókockával élvezzük a különleges kalandokat.
Hogy honnan ez a nosztalgikus bevezető? Leginkább onnan, hogy az Untold sok-sok év után most először ismét sikeresen eszembe juttatta azokat az időket, amikor a szerepjátékot nem a bejárható világok méretei vagy a csillivilli grafika alapján ítéltük meg, hanem onnan, hogy milyen izgalmas szövegeket írtak hozzá az alkotók. Az Untold-ot is pontosan ilyen sajátosságok mentén lehet megítélni, hiszen egy szöveges RPG-ről beszélünk, melyben néhány gyönyörű hátteret leszámítva csak és kizárólag szöveget találunk.
Merthogy az Untold hamar bevezet minket a dolgok sűrűjébe úgy, hogy szöveges formában is kitűnően fenn tudja tartani a figyelmünket és a feszültséget, nagyszerűen fel tudja vezetni, hogy valami történni fog, hogy minden döntésünknek valódi súlya legyen, ne csak össze-vissza nyomkodjunk az opciók között, hiszen ebben az esetben érhet minket pár kellemetlen meglepetés. Pláne abban az esetben, ha nem vagyunk elég körültekintőek, és nem élünk a játék által kínált lehetőségekkel, lévén itt is van fejlődési rendszer, inventory sőt még a küzdelmek is saját szisztémát kaptak.
Maguk a harcok egyébiránt egyfajta reflex-szerű megoldással működnek. Bár a véletlengenerátor - gyakorlatilag a dobókocka szimulálása - talán jobb megoldás lett volna, de azért így is nagyon megkedveltük az egészet, noha sok logikát nem találtunk benne. Ezt a részt talán kétszer átgondolhatták volna az alkotók, mert egyébként minden más rendben van a játékon belül, ezáltal még az újrajátszhatósággal sincs probléma, lévén rengeteg döntésünk elzár előlünk helyszíneket és utakat, így egy második játék esetén azok talán megnyílhatnak előttünk.
Az Untold elérhető itt: Google Play | iOS App Store