2016 volt ugyanis az év, amikor mobiljátékokkal kezdtem játszani, név szerint a Bus Simulator 17-tel kezdtem. Egészen remek élmény volt, hiszen azelőtt nem tapasztaltam ilyen minőségű szimulátor élményt még. Könnyűszerrel a végére érve vetettem bele magamat az Ovilex akkori játékaiba (Coach Bus Simulator, Trai Driver 15, Bus Simulator 15), melyek szintén remek élményt nyújtottak.
Évekig csak álmodni mertem egy remek folytatásról, de a számomra közel sem élvezetes Bus Simulator Ultimate és a tavalyi Bus Simulator PRO annyiféle hibával rendelkeztek (melyeket nem orvosoltak a készítők), hogy kezdtem feladni a reményt. Nem sikerült valami jól sem a Bus Simulator Original, sem semelyik egyéb másik cím, kár is lenne őket sorolni. Na, de ez a Bus Simulator 2023, ez már azért tetszett.
Számomra érthetetlen okból a játék a mára már szimulátor játékoktól megszokott cégkészítés dologgal indít, amelynek azon kívül, hogy botok dolgoznak helyettünk rengeteg játékbeli valutáért, még csak nem is mi vezetünk. Ezért gondolom ezt még mindig értelmetlen funkciónak. 14+1 busz áll rendelkezésünkre a játékban, melyet játékbeli valutából, avagy valós pénzből tudunk magunkénak tulajdonítani. Az utolsó jármű egy 4000 Ft-ért megvásárolható "Articulated" besorolású sok kerekű, ami a későbbiekben még elő fog kerülni.
10 ezer dollárral kezdünk, illetve egy alap busszal. A dolog érdekessége, hogy a buszok személyre szabhatóak, ám pénz híján ezt az elején elfelejthetjük. Továbblépve a karrier módba, 9 nagyváros jelenik meg előttünk, mindegyiknél 10 különböző hosszúságú pályával. Afrikát és Ausztráliát leszámítva az összes többi kontinensen szállíthatjuk utasainkat.
A listát erősíti Szászország, Szentpétervár, Prága vagy Texas. Bármelyik várossal is kezdjünk, meg vannak variálva a haladások. Először is minden városban csak az első hét szintet tudjuk teljesíteni, ezek után elektromos (nyolcadik pálya) és hybrid (kilencedik pálya) buszokra lesz szükségünk.
Előbbiből a legolcsóbb 85 ezer dollárba, utóbbiból pedig 249 ezerbe. Hogy érzékeltessem a helyzetet, városonként a játékidő (1-7 pálya) körülbelül 1 órát vesz igénybe, összeadva 9 óra alatt nem tudunk elég pénzt szerezni az elektromoshoz, tehát van tartalom és tennivaló bőven.
A pályák gondosan felépítettek, környezeti interakciókban bővelkedők, sokszor meg tudjuk választani még az időjárást is, néha random választ a játék. A pályák változatosságára sem lehet panasz, mindig azt szerettem az ilyen játékokban, ha minél lehetetlenebbnek tűnő kanyarokban lehet befordulni és minél szebben kialakított pályaudvarokra tévedni, itt egyikből sem lesz hiány. Nem árt pont emiatt hanggal játszani, hiszen a GPS az olyan utaknál is közli velünk irányunkat, melyeknél nem egyértelműen kivehető a képernyőn.
Ami leginkább meglepett, hogy nagyon jóra sikerültek a hangok: végre az aszfalt törött, a nekivágódó kerék pedig rezegteti az egész járművet, akárcsak a valóságban. A vezetési élmény rengeteget javult, és bár a kormánykerék néha érzékeny és be-beakad, nagyon finoman lehet kezelni, a beállításokban nem árt ránézni az érzékenységére.
Természetesen vannak egyéb negatívumok is. Megszokhattuk már, hogy zöld lámpán való áthaladásért, irányjelzésért, zebrán átengedett gyalogosért pénz; áthajtott piroson, "satufékért" és ütközésért levonás jár. Ebben a játékban ezek egészen érdekesen vannak megoldva, ütközésért nem jár levonás, ellenben ha nem állunk meg a Stop táblánál, azért igen. Ez nem meglepő, csupán a pályákon kevésbé egyértelmű kialakítása teszi frusztrálóvá (pl.: kínaiul az útra festve).
Emellett a mesterséges intelligencia (MI) sem a világ közepe, elénk driftelő autók, útra lépő gyalogosok, fennakadó forgalom, bugos lámpák jellemzik a játékot, szerencsére azonban ezek miatt okozott balesetekért sem jár pénzlevonás. Említettem a teszt elején azt az "Articulated" kategóriát: csak ezzel a busszal lehet teljesíteni a tizedik pályákat, ami nélkül például a játék teljesítése nem lehetséges, ez eléggé idegesítő tud lenni.
Egyéb játékmódokat tekintve a Multiplayer például teljesen felesleges (amúgy sem talált játszmát), a Free Ride módban nem lehet utasokat felvenni, városnézésre azonban tökéletes. Végül a Challenges mód, ami bő egy héttel a megjelenés után - a teszt készítésekor - még nem elérhető, feltehetően majd érkezik.
A játék grafikája szerintem most először sikerült ennyire realisztikusra. Az éjjeli utca kivilágítása nagyon tetszett, ahogy az esőben a földutakon látszódó sártócsák és pocsolyák is. Az egész grafika amolyan letisztult, minden részlete nagyon jól néz ki, több helyen is félreálltam a járda szélén például fotózgatni, mert tetszett, hogy végre szépek ezek az elemei az összképnek.
Összességében egy realisztikusnak ható, remek pályatervezésű, látványos és tartalmas "szimulátorban" lehet része annak, aki letölti a hibái ellenére eddigi legjobb mobilos busz szimulátort.
A Bus Simulator 2023 letöltése itt: Google Play | iOS App Store