Á, hogy nem tudjuk, milyen mókáról is van szó? Íme, egy gyorstalpaló. A Crossout egy ingyenesen játszható, PvP (vagyis más játékosok ellen történő) orientált csapatjáték, ahol egy általunk összerakott járművel kell az ellenfeles csapat tagjait elpusztítani a legtöbb esetben. Persze vannak más játékmódok is, melyeknek hála a szóló játék hívei is megtalálhatják a számukra megfelelő kalandot.
A saját kocsink építését szó szerint kell érteni, ugyanis a legutolsó díszelemig mi döntjük el, mi hova kerüljön (feltéve, ha nem élünk az automata-összerakás opciójával). Kreálhatunk tömzsi, lassan haladó piszkafa gépet egy masszív ágyúval a tetején (mely egy lövés után a hátára borul), de hatalmas tankszerű monstrumot is gyárthatunk, hat-nyolc kerékkel, egy-egy puskával mindegyik oldalán.
Lent középen az újratöltés gomb mellett láthatjuk, mennyire óhajt szétesni a kocsink.
Azonban a rendszer okos, és nem fogja a tankokat összesorsolni a piszkafákkal, mikor egy csatára vágyunk. A "Matchmaker" figyelembe veszi, hogy mekkora az ereje a járművünknek és hasonló szintű játékosokkal, avagy botokkal kerülünk egy csatatérre. Illetve mivel kocsink minden darabja külön részként is funkcionál, le is lehet azokat lőni. Gyakorta érdemesebb a fegyvereket és a kerekeket elpusztítani, semmint magát az ellenfelet, így gyorsan hatástalanítva a veszélyes célpontokat túl sok szenvedés nélkül.
A Crossout Mobile nagyon jól hozza a PC-n és konzolokon megszokott játékmenetet, ám ne számítsunk "cross-platform" játékra. Telefonokon más irányítást, kevesebb játékmódot és egyszerűbb felületet kapunk, ám ennek ellenére tökéletesen megőrződött a játék hangulata, hála a prezentációnak, és a továbbra is nagyon alacsony két meccs közötti várakozási időnek.
Autónk minden részletéről mi dönthetünk.
A kontroll a megszokott két oldalas sémát követi: a bal oldali virtuális analóggal irányítjuk a kocsinkat, a jobb oldal simogatásával pedig az ágyúnk forog, és ezzel a látómezőnk is. Szerencsére a gépfegyverek automatikusan tüzelnek, ha a célkeresztet egy ellenfélre irányítjuk, így arra nincs külön gomb, azonban a rakétás ágyúkat saját magunk kell, hogy kilőjük, ráadásul a célzás sem a legtökéletesebb, de gyakorlat teszi a mestert.
Van egy ráközelítés opció is; ilyenkor sokkal dinamikusabban tudjuk irányítani a fegyverzetünket, távolabbra is látunk, azonban mozogni nem igazán fogunk tudni. Fent már említettem a "taktikus" kerékveszítés állandó problémáját. Ha véletlenül, ebből kifolyólag, mozgásképtelenné válnánk, akkor egy kampóikon nyomkodásával ránthatjuk egyenesbe szerencsétlen járművünket. Szerencsére, ameddig van legalább egy kerék a kocsin, addig bárhova elmehetünk; elég kitartással.
Ha "tévedésből" lelőnek minket, még azért kukkolhatjuk miként bénáznak társaink.
Egyelőre két állandó játékmód érhető el, különféle nehézségi szintekkel ellátva. Az klasszikus PvP, ahol célunk az ellenfeles csapat szétkapása, illetve a semleges vagy a másik csapat bázisának az elfoglalása, továbbá pedig az AI ellen folytatott mérkőzésfajta. Itt egyre erősödő támadásokat kell visszavernünk, helyszínváltogatással megspékelve.
Aztán ott vannak a szezonális klán módok is, melyekhez, a meghatározott erőminimumon kívül előfeltétel egy ilyen egyesületben lenni. A teszt ideje alatt az "Insanity" és a "Clash of Leviathans" kihívások voltak elérhetőek a sima PvP klán csata lehetőségén kívül. Az előbbinél sokkal nagyobbakat sebeznek a gépek, de cserébe újjá születnek, míg az utóbbira Leviatán típusú tankot is lehet vinni (csak egyet) és annak elveszítése azonnali vereséget jelent.
Ez a szivárványos szín minden sarkon ott figyel...
Pergős menetek, egyedi járművek, kellemes külcsín és fergeteges akció. Hol itt a hátrány? Nos, a gyors meccskeresési rendszer hajlamos mesterséges okosságokkal is összeosztani minket, ha nem talál záros határidőn belül játékosokat. Az AI pedig igencsak bugyuta (bár mondjuk én láttam már játékost egyhelyben körözni; az AI legalább csinál is valamit), túl sok taktikázásra nem képes, de legalább a győzelem biztosított így.
A játékmódokra sajnos hamar rá lehet unni, így nem éri meg túl sokáig játszani egyhuzamban. Egyetlen mentőöv, hogy vannak különböző pályák, melyek kicsit meg tudják fricskázni a monoton megyünk-lövünk receptet. Illetve némi gondolkozás is érdekesebbé tehet egy-egy menetet: mi van, ha mondjuk ketten elillanunk egy kerülőúton és befoglaljuk a bázist, ameddig a többiek lefoglalják az ellent?
Ha borulnánk, a bal oldalon narancssárgával kiemelt ikonnal ránthatjuk "talpra" magunkat.
Természetesen, mivel ingyenes a játék, itt is rengeteg lehetőségünk van valós pénzért tuningokat, jobb alkatrészeket és kész kocsikat venni, de ez csak azért nem mondható "pay-to-win"-nek, mert az erőszintünknek megfelelő ellenfeleket fogunk kapni (remélhetőleg), így továbbra is a képességünktől függ a győzelem.
Úgyhogy végső soron a Crossout Mobile hozza mindazt, amit már nagyobb platformokon megtapasztalhattunk. Szintlépés, frakciók, rengeteg megnyitható alkatrész, kozmetikai elem, illetve gyors és akciódús játékok. El lehet merülni a mókában egy-két percig, de akár több óráig is. Ebédszünettől függően.
A Crossout Mobile letöltése itt: Google Play | iOS App Store