A Fortnite a battle royale játék, amely 2017-ben vette be a világot, és azóta nagyon stabilan a világ egyik legnagyobb játékának számít. Ismert elemei a kézműves erődök építése, miközben túlélsz egy 100 játékossal teli csatatéren, a cél pedig egyszerűen az, hogy te legyél az utolsó állva maradt játékos. Annak köszönhetően, hogy a játék ingyenes (mint a Roblox) és a népszerű tartalomkészítők és streamelők, akik tartalmat készítenek a játékhoz, a népszerűsége irreális magasságokba szökött.
Bár a két játék eléggé különbözik egymástól, mindkettőnek vannak hasonlóságai, mint például a közösségteremtő tényező. A másik, hogy mindkét játék lényegében minden elképzelhető platformon - mobilon, konzolon és PC-n - elérhető. A Roblox jelenleg nincs PlayStationön, Xboxon viszont igen.
A játékiparban nincs fontosabb a játékosoknál és a közösségnél. A felhasználók száma alapján jól megbecsülhető, hogy egy játék mennyire népszerű. Kezdve a Fortnite-tal, ahogy említettük, 2017-es indulása óta nem csak a játék, hanem a popkultúra egyik legnagyobb jelenségévé vált.
A Business of Apps szerint a battle royale-nak 2021-től több mint 350 millió regisztrált felhasználója van, és jó eséllyel ez a szám mostanra már emelkedett. A játéknak 83 millió aktív havi felhasználója is van, 2021-ben elérte a csúcsot.
Ami a Robloxot illeti, a Backlinko szerint a régóta létező játéknak hatalmas, 202 millió aktív havi aktív felhasználója van. Ezen felül a játék napi szinten 46 millió játékost lát. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a Roblox univerzumában több mint 40 millió játékkal lehet játszani.
A Fortnite esetében a bevételek növekedése folyamatos volt és folyamatosan emelkedik. A játék 2021-ben 5,8 milliárd dollárt termelt, ami rekordot jelentett. A második legmagasabb 2018-ban 5,4 milliárd dollár volt, míg 2020-ban 5,4 milliárd dolláros bevételt ért el. Érdekes módon 2019-ben szokatlanul nagy volt a visszaesés, hiszen abban az évben 3,7 milliárd dollárt hozott a játék. Minden időkben a Fortnite 1,8 milliárd dollárt keresett mobilon.
A Roblox 2021-ben 1,9 milliárd dollárt keresett, ami hatalmas, 107%-os ugrás volt 2020-hoz képest. Ennek a növekedésnek köszönhetően a vállalat 112%-os ugrással jutott bevételhez 2021-ben. A 2022-es évben már úgy néz ki, hogy jó úton halad afelé, hogy ezt a határt is átlépje.
Az "elkötelezettség" szó nagyhatású, amikor egy videojáték népszerűségét próbáljuk növelni. Itt arról van szó, hogy a játékosok mennyi időt töltenek egy játékkal. Ha a játékod annyira jó, hogy a játékosok hosszú ideig kitartanak mellette, akkor a terméked egy nagy durranás.
Azóta ez a szám megugrott, és elérte a 11,8 milliárdot. Ne feledjük, hogy ez csak 2021 negyedik negyedévétől 2022 első negyedévéig tart, ami figyelemre méltó. A siker részben annak is köszönhető, hogy a Roblox egy olyan játék, amely tele van más játékokkal is.
A Fortnite szintén erős volt az elkötelezettség terén, a Soocial szerint a játékosok 34%-a heti hat-tíz órát tölt a játékkal. Ennek az aránynak volt egy kis szelete, 5%-a, akik heti 21 óránál többet játszottak a népszerű játékkal.
A mai játékvilágban a videojátékok fogyasztásának egyik legnépszerűbb módja a játék körüli tartalmak megtekintése. Legyen szó a YouTube-ról, a Twitchről, a Facebook Gamingről vagy a Trovo-ról, sokan élvezik így a játékélményt, ha éppen nem maguk játszanak. A Fortnite és a Roblox a legnépszerűbb játékok közé tartozik, ha videók és streamek nézéséről van szó.
A Roblox hetente körülbelül 800 000 órányi nézettséget hoz a Twitch-en, ami 9,6 millió órát jelent az év során. A YouTube-on a minijátékokkal teli alkalmazás 2021-ben több mint 140 millió össznézettséget gyűjtött össze, ami 2020-hoz képest majdnem 40 milliós nézettségi ugrást jelent.
A játék az egyik legnagyobb közösség a világon, több milliárd ember játszik játékokkal. Mivel ennyi játékos van, biztosan láthatod, hogy a korosztályok egyedülálló keveréke játszik a kedvenc játékaikkal. Ezt vesszük sorra a következő összehasonlításunkkal.
Kezdve a Fortnite-tal, a játékosok több mint 60%-a 18-24 év közötti, míg 22%-a 25 és 34 év közötti. Ahogy a Business of Apps is utal rá, lehetséges, hogy a 18-24 évesek aránya még ennél is fiatalabb lehet, mivel egyesek életkorukat hamisítják, hogy hozzáférjenek az online játékhoz.
A 17-24 évesek következnek a Roblox közösség 16%-ával, a 25 éves vagy annál idősebbek pedig 14%-kal. Érdekesség, hogy a 13-16 évesek teszik ki a legalacsonyabb arányt, 13%-ot. Úgy tűnik tehát, hogy a játékosok fiatal korban játszanak, majd a középiskolai évek alatt abbahagyják, és felnőtt korukban újra elkezdik.
Ahogy az életkorral kapcsolatban említettük, rengeteg (és tényleg rengeteg) játékos van a világon, akár mobilon, akár konzolon, akár PC-n játszanak. És mivel ez így van, a nemek nagyszerű keveréke élvezi ezt a nagyszerű tevékenységet, amit videojátékoknak hívunk, és ebbe beletartozik a Roblox és a Fortnite is.
2016 óta a Robloxon nagyon kiegyensúlyozott a csoport, ha a férfiak és a nőkről van szó. A férfiak teszik ki a játékosok 51%-át, míg a nők 45%-ban landolnak. Az 5%-ban látjuk az "ismeretlen" jelzőt, amely azok számára van, akik a férfi és a női nemen kívül más neműnek vallják magukat, vagy egyszerűen csak nem szeretnének válaszolni.
A játék elérhetőbb, mint valaha, köszönhetően a sok platformnak, amelyeken játszhatunk. A mobiltól a PC-n át a konzolig mindenki számára van valami. Otthon vagy útközben is játszhatsz, hiszen annyi eszköz létezik. A Robloxnál a játékosok több mint 72%-a mobilon élvezte a játékot. Ez felülmúlja a PC-t és a konzolt is, amelyek 25%-ot, illetve 3%-ot kaptak.
Ami a Fortnite-ot illeti, a PlayStation 4 volt a legnépszerűbb platform a játékosok körében 42%-kal, míg az Xbox One játékosok a játékosok 35%-át tették ki, a csoport 13%-a pedig PC-s játékos volt. A mobilok 9% körüli értékkel kerekítették a dolgokat. Ne feledjük, hogy az iOS betiltása miatt ez az arány alacsonyabb lehet.
Összességében elég nehéz eldönteni, hogy a Roblox vagy a Fortnite a legjobb játék. A Robloxnak sokkal több havi aktivitása van, mint a Fortnite-nak, ami egy hatalmas pont a Robloxnak. A Fortnite azonban más dolgokat is kipipál, például azt, hogy összességében több mint 350 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik, és több pénzt keres.
Ha azonban olyan dolgokat is figyelembe veszünk, mint a nézési idő és a bevétel, akkor a Fortnite előnyben lehet a két játék titán izgalmas csatájában.