A különböző ingyenes alkalmazások és játékok a mobilhirdetéseket használják bevételi forrásként, ami hatalmas különbségnek bizonyul, ha összeszámolunk néhány számot. Nem titok, hogy a Google Play Áruházban a legtöbb alkalmazás ingyenes. Ezért a felhasználók sokkal nagyobb valószínűséggel fedeznek fel egy új játékot a mobilhirdetéseken keresztül, miközben különböző alkalmazásokat használnak.
A mobiljáték-hirdetések a játékosok számára hasznosnak indultak, mivel lehetővé tették számukra, hogy más alkalmazások vagy játékok használata közben új, jó játékokat találjanak. Az alkalmazások és játékok nagymértékű függősége ezektől a mobilhirdetésekkel azonban paradigmaváltást okozott a mobiljáték-fejlesztő iparágban.
De mi lenne akkor, ha nem lennének reklámok? Hogyan nézne ki a mobiljátékos szegmens abban az esetben, ha a fejlesztők nem nyúlnának a reklámokhoz, és egy hirdetésmentes iparrá alakulna át?
Az olyan alkalmazásboltokban, mint az App Store és a Google Play, van egy olyan rész, amely az újonnan megjelent játékoknak van szentelve: A hirdetések eltűnésével a játékfejlesztők kemény küzdelembe kerülnének az App Store-ok címlapján való szereplésért.
Ennek más következményei is vannak, ez azt jelenti, hogy a felhasználónak kifejezetten meg kell nyitnia az alkalmazásboltokat, és keresnie kell a neki tetsző új játékokat. A felhasználók ezt ritkán teszik meg, hacsak nem a barátaik vagy más csatornák nem figyelmeztették őket a játékra.
A hirdetések eltűnése egy másik hatalmas változást hoz, amelyet szinte elfelejtenek; a hirdetési bevételek. Az alkalmazásboltokban elérhető legtöbb ingyenes játék csak a reklámbevételeknek és az alkalmazáson belüli vásárlásoknak köszönhetően marad életben.
Sok játékos kimarad az alkalmazáson belüli vásárlásokból, és csak a játék "ingyenesen játszható" részére szorítkozik. Ezért a fejlesztők nagymértékben támaszkodnak a viszonylag kevés alkalmazáson belüli vásárlásra és nagyon sokat a hirdetési bevételekre. Az ingyenes játékok eltűnése természetes, ha a hirdetések megszűnnek.
Emellett a legtöbb játékban a játékmenetek között videóreklámok vannak, amelyek nagymértékben elrontják a játék hangulatát és megszakítják a játékost. Mivel a játékok kénytelenek lesznek a "pay-to-play"-hez folyamodni, nagy a valószínűsége annak, hogy a játék minősége ténylegesen fejlődik. Ennek oka egyszerű: A fizetős játékra több költségvetés jut.
A fizetős játékoknak a vásárlóktól származó bevételük is biztos, ellentétben az ingyenes játékokkal. Ezért ez egy jobb játékipart hozna létre az ingyenes játékok árán. A játékok gyakran kínálnak egy kis ösztönzőt (drágaköveket, érméket stb.) a szándékos reklámnézésért cserébe - ez a funkció kihalna, és az ingyenes ösztönzők többé nem lennének elérhetőek. Ehelyett a játékosoknak meg kellene vásárolni őket.
Ha a mobiljátékok reklámjai nem léteznének, a mobiljáték-fejlesztők több erőfeszítést tennének a minőségi játékok elkészítésére és a játékosok élményének növelésére, de akkor az ingyenes játékok nem lennének fenntarthatóak a fejlesztők számára, és mítoszként maradnának meg.