Moth Lake: A Horror Story játékteszt

2022. december 15.
89.7051
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Ha sokatoknak nem lenne ismerős a Sui Arts név, nem hibáztathatunk titeket. Viszont, akik eddig nem ismerték a nevet, azok majd most hallanak róla, hiszen nemrég jelent meg a fejlesztő harmadik, stílusában egyik legkiforrottabb játéka, amibe a fejlesztő nézeteiből, elképzeléseiből ide is jutott bőven.


A szabadúszó játékfejlesztő, Sui Arts 2019-ben adta ki első játékát Androidra, Dentures and Demons címmel. 2D-s, pixelart kalandjátéka, benne akcióval, fordulatos cselekménnyel és némi ideológiával, nem utolsó sorban pedig magyar felirattal, egészen gyorsan elterjedt a játékosok körében.

Még több mondanivalóval rendelkező második játéka, a 2020-as Dentures and Demons 2 már több, szabadon bejárható helyszínt, végkifejletet befolyásoló döntéseket és egy tanulságos lezárást kínált, mindkét játék esetében ingyen. 2 év fejlesztési idő után megjelent harmadik játéka, a Moth Lake: A Horror Story amely már tényleg horror-kalandnak ígérkezett, több játszható karakterrel és egy teljes más alapvetéssel.

Magyar nyelven könnyebb a kalandozás

Magyar nyelven könnyebb a kalandozás


"Moth Lake, egy csendesnek tűnő kisváros, mely szörnyű titkokat rejt magában. Közeledik a napfogyatkozás, 24 óra múlva be fog következni, éjszaka van. Másnap reggel a Moth Lake-i Gimnázium diákjai Toby, Ellie, Bruno és Murray beszélgetnek, a háziállatok elszöktek otthonról. Toby-t rossz érzés kapja el, majd látomásai lesznek. Útban Murray és Scraper faháza felé, Toby talál egy újságot, ahol az eltűnt Cameron képe fogadja. Az 5 főből álló csapat úgy dönt, utánajár a dolgoknak és megkeresik a fiút." - A történet alapja ennyi lenne.

A csavaros, rejtélyekkel teli cselekmény néha igazán váratlan fordulatokat fog eredményezni. Moth Lake-t egy kicsit úgy kell kezelni, mint a híres Silent Hill-t. Minden egyes benne levő karakternek van a múltban elkövetett hibája, amiért bár nem feltétlenül ők a felelősek, mindenféle problémájuk lesz ebből. Az egész cselekmény mellé van rendelve a játékmenetnek, így minden, amit teszünk nem csak a történetre van kihatással, hanem az összes karakter érzésére, hangulatára és a világra is, amiben élnek.

A játék olyan lelki és mentális témákat próbál kibontani, mint a szorongás, a depresszió, a megfelelési kényszer és az, hogy az ezekből származó negatív gondolatok, hogy ejtik csapdába átélőjét. Ez a kaland nagyon nyomasztó, néhol pedig egészen hihetetlen eszközökkel próbálja kierőszakolni a karakterekből azt, hogy ami történt, megtörtént. A történteken változtatni nem lehet, el kell engedni, bármennyire is fájdalmas ez.

Ez a lény nem bizony SZEMtelen

Ez a lény nem bizony SZEMtelen


Különösképpen a karakterek egymás iránti kapcsolatára kell igazán nagy hangsúlyt fektetni és a játék központi elemét és az egész kulcsát, az empátiát és a törődést kell kicsit jobban átgondolni a bemutatott szituációk alapján. Gondolok itt arra, hogy amiatt mert karaktereink nem töltöttek elég időt szerettükkel, idő előtt bekövetkező halálukat tragédiaként élik meg és a "Te vagy a hibás!" gondolata kísérti őket.

Vagy ott van például Alba helyzete, aki éppen csak egy gimnazista (tizenéves) lány, viszont várandós. A játékban ennek az állomásait is folyamatosan, egyre drasztikusabban látjuk, hiszen negatívan éli meg eme ballépésének következményét.

A játékmenet mellérendeltje a történetnek, ez pedig némi gondot is jelenthetne, így ugyanis egyik nem érvényesül a másik nélkül. Egy szóval, ha az egyik rossz, a másik is az lesz. A történet bár elsőre nem valami jelentős mélységű, a gondolatmenet megindulása után válik értelmessé, a játékmenet pedig eme gondolkodás mellett könnyed maradt (akárcsak a készítő előző játékaiban).

Bájos, vidám hangulat, semmi szorongás

Bájos, vidám hangulat, semmi szorongás


A 2D-s játéktér miatt feladatunk alapvetően a következő pályarészre való átjutás lesz. Ez történhet dobozok tologatásával, ajtókon áthaladással és hasonlókkal. Az előző címekhez képest több fő újítása is van a Moth Lake-nek. Ezúttal hat, egyszerre játszható karakter életpontjait, hangulatát és egyedi képességeiket kell figyelembe vegyük.

Pont emiatt élettöltésre szedhetünk fel energiaitalokat a játékban, melyből bőven lesz elég a kaland végéig. Találhatunk pirulákat, amik amúgy nem tudom mire jók, mert semmire sem tudtam használni őket. Még fontosabb szerep jutott a döntési lehetőségeknek, ezáltal halhatnak is meg karakterek.

A karakterek hangulatváltozása is vezethet megbolonduláshoz, vagyis halálhoz. Hangulatukat egymással való kapcsolatuk ápolásával tudjuk növelni, például egy helyzetben valamelyik karakter felé empátiát mutatva dönteni. Az, hogy hány szereplő éli túl a kalandot, hatással van a játék hatféle befejezésére. Az első végigjátszás után 4 karakterem menekült meg, ezzel a rossz befejezést nyertem el, mert túl hamar döntöttem nyilvánvaló helyzetekben.

Vigyázz papa, les a fű!

Vigyázz papa, les a fű!


Emellett harcolhatunk majd különböző szörnyekkel is, akik ellen nem árt ésszel küzdeni. A játék egy másik visszatérő mechanikája a logikai feladványok. Mindig tetszettek az egyszerű, kis gondolkodást igénylő, ezek hiányában azonban bonyolultnak tűnő feladatok. A Moth Lake-ben iszonyú mennyiségű puzzle van, sokakra tényleg nehéz rájönni az alapgondolat csírája nélkül. A játék vége felé sok feladat még időre is fog menni, valamint nem árt tisztában lennünk karaktereink háttértörténetével is, hiszen ezek is részét képzik egy-egy logikai feladatnak.

Látvány tekintetében a fejlesztő megmaradt a pixelart stílusnál, de ebben az esetben sokkal részletesebbek a modellek, a helyszínek és az ellenfelek is. Ezúttal (a hangulatváltozás miatt) lényeges grafikai elem karaktereink mimikája, az arcukról néha végtelen kín és kétségbeesés olvasható le, zseniális kivitelezésben. Hangok tekintetében a zenék és az effektek nagyon sokat fejlődtek, számos alkalommal volt képes arra a játék, hogy megijesszen, pedig nem vártam, hogy tudni fog ilyesmit.

A pillanat amikor a csipet csapat rájön, hogy ez nem a Silent Hill, csak majdnem

A pillanat amikor a csipet csapat rájön, hogy ez nem a Silent Hill, csak majdnem


A játékot érintő fő probléma viszont Androidon a tálalással van. Sui Arts játékai ingyenesek, de természetesen mikrotranzakciók jóvoltából extrákért cserébe tudjuk megvenni játék elemeit. Ezt fejezetek végi hirdetések jelzik, amit eddig az internetelérés kikapcsolásával meg tudtunk szüntetni, na de most...

A játék 2 percenként hirdetéssel bombáz, internetkapcsolat nélkül pedig játszani sem lehet. Nehéz volt kiállni, hogy végigjátsszam, de a történet konklúziója miatt megérte. Összességében azonban ez a "fizessél és jobb lesz" mizéria idegesítő volt. Ellentétben az Androidos verzióval, iOS-en 1690Ft-ért tudjátok megvenni.

A Moth Lake szerintem túlzás nélkül 2022 egyik legjobb mobiljátéka. Olyan témákról van benne szó melyeket nemhogy mobiljátékok, PC-s játékok sem feszegetnek, pedig azért fontos részei a világunknak. Sui erre a témára már nem először érez rá jól, ezúttal pedig a játékmenet nehézsége is képes egy igen tartalmas, 4 órás kalandot kínálni.

A Moth Lake letöltése itt: Google Play | iOS App Store
8 hozzászólás

ferencziakos

1 éve, 5 hónapja és 8 napja

Én megveszem, ha nem jön be, max visszatérítést kérek, hamar kiderül. De baromi hangulatosnak tűnik, nem hagyom ki.

válasz erre

gootor_0715

1 éve, 5 hónapja és 8 napja

peter97 írta:
Na lássuk! Valahogy megpróbálom megemészteni a sok reklámot. Nem lehet egyébként venni hozzá reklámmentesítést?
De meg lehet venni, kb. 1600Ft az ingyenes Android verzión belül.

válasz erre

peter97

1 éve, 5 hónapja és 8 napja

Na lássuk! Valahogy megpróbálom megemészteni a sok reklámot. Nem lehet egyébként venni hozzá reklámmentesítést?

válasz erre

Mendez

1 éve, 5 hónapja és 9 napja

Nagyon bejövős! meglepett smiley Igen egyedi játéknak tűnik!

válasz erre

SamsungFan

1 éve, 5 hónapja és 9 napja

Ránézek, de ez a sok reklám már most zavar, pedig még neki sem álltam. röhögő smiley

válasz erre

Ronalddo

1 éve, 5 hónapja és 9 napja

Végre egy nem átlagos, hanem érdekes játék! meglepett smiley

válasz erre

fonemaker

1 éve, 5 hónapja és 10 napja

4 óra játék nekem nagyon nem ér meg 1700 forintot...

válasz erre

Chico

1 éve, 5 hónapja és 10 napja

Nem túl melankólikus amúgy? Mert attól én kivagyok. röhögő smiley

válasz erre