A kis hazánkban a Vaják néven elhíresült széria, meglepő módon, nem nagyon látott sikert a mobilátékos platformokon egyelőre. A tavaly megjelent The Witcher: Monster Slayer eléggé gyengére sikeredett, de ez talán nem is meglepő, hisz AR-re alapozni a játékmenetet sosem egy bölcs döntés; mókás kiegészítésnek elfogadható, de szerintem kevés olyan van, aki a vadonban felemelt telefonnal óhajt rohangálni napestig. Kivéve, ha Pokémon Go rajongóról van szó.
Nekem sosem jöttek be az olyan alkotások, ahol a valóságba odabiggyesztett, látványosan nem passzoló lényekkel kell foglalkoznia a játékosnak. Már a With My Cat-nél sem tetszett az AR, és abban is biztos vagyok, hogy még sokáig nem fog ez a technológia olyan szintre emelkedni, hogy komolyabb programokat lehessen rá alapozni, de szerencsére mai tesztünk alanya igencsak távol áll ettől.
A háttéren látszik, mennyi van még hátra a pályából. Általában (a nap és a hold mutatják).
A Roach Race (magyarul Keszeghajsza) a Cyberpunk 2077 nyüstölőinek ismerős lehet, bár mikor mi teszteltük, akkor ez az apró kiegészítés nem volt még jelen a játékban. Ebben a kétdimenziós, pixelgrafikával ellátott mókában Ríviai Geralt lovával, Roach-csal kell nagy pusztaságokon és településeken keresztül nyargalni, ameddig el nem akadunk valamiben.
És ennyi. Egy könnyed kis árkád alkotásról van szó, ahol a legmagasabb pont elérése a cél... ami több, mint egy milliárd, emiatt volt egy sanda gyanúm, hogy nekem ezt nem fog sikerülni megdönteni az allokált tesztidő alatt. Sebaj, nem is ez a lényeg, hanem inkább az összhatás, illetve az a varázslatos tény, hogy ezt kiadták telefonokra.
Ha hibázunk, akkor Geralt utoléri hősünket és... hazaviszi? Mondjuk.
Mondjuk igaz, hogy egy olyan játékról van szó, amit valójában újrahasznosítottak, de inkább tekintsünk el ettől és értékeljük a CD Project SA tehetségét, hogy sikerült hibamentesen kiadniuk egy alkotást. Ráadásul, amellett, hogy ingyenes a Roach Race, teljességgel mentes a reklámoktól, így tényleg semmi okunk nincs legalább egy próbát adni neki.
Mint már említettem, Geralt lovát, Roach-ot irányítjuk pályáról pályára. Ő megy magától, nekünk csupán a képernyőt kell nyomogatnunk, ha ugrásra szeretnénk bírni szegény párát. Út közben rengeteg akadállyal fogunk találkozni, és ha a paci belemegy egybe, akkor leveti magát a földre, Geralt pedig utoléri és valószínűleg visszarángatja az istállójába.
Ez a paci... aranyos. Nekem tetszik... főleg, amikor két lábon gyorsabban fut, mint négyen.
Az akadályok egyre nehezebbé válnak, ahogyan haladunk előre. Eleinte statikus állatok és kerítések állják utunkat, de idővel mozgó lények és magas gátak is bele fognak köpni a levesbe. A mutánsok és madarak ezt irányváltoztatással még tetézhetik, illetve azzal is, hogy egyszerre többen jelennek meg.
Sajnos ebből kifolyólag a játék prezentálhat nekünk nyerhetetlen helyzetet, amikor egyszerűen túl sok a dolog a képen, hogy normálisan ki lehessen térni mind elől, hiába van dupla ugrásra is lehetőségünk. Ám nincs teljesen veszve a helyzet, van egy harmadik ugrás képességünk is. Ha gyorsan rávágunk háromszor egymásután a kijelzőre, akkor Roach pár pillanatra szellemmé válik.
A csík alul mutatja, meddig nem tudjuk használni a "szellemes" képességet".
Ekkor visszakerül a földre, és immunis lesz az akadályokra. Igen, tudom, igazából csak egy bug-ot aktiválunk, de a hatás úgy néz ki, mintha kísértetté válna a ló. A futást folytatja, természetesen, de ameddig világos, szellemes színe van, addig zavartalanul átgyalogol minden hátráltató dolgon, legyen szó állatról, kerítésről vagy veremről.
Ezt persze nem lehet mindig használni. Van egy öt-hat másodperces hatásszünet, illetve, ha nem vagyunk elég gyorsak a tripla tapival, akkor még az ugrás animációjában találkozni fogunk a kikerülni óhajtott akadállyal, tehát nem egy tökéletes menekülési opció ez a szellemeskedés. Emiatt jól meg kell gondolni, hogyan és mikor érdemes ugrani, vagy elindítani a kísérteti sebezhetetlenség procedúráját.
A helyszínek ismerősek lesznek a rajongóknak. Úristenmivanabbanaveremben?
Pontot, leginkább, futás közben kapunk; minden megtett távolsági egység után egyet. Almák gyűjtögetésével lehet plusz húsz pontra szert tenni, illetve, mikor felkapunk egy répát, akkor Roach-nak bolhássá válik a fara, vagy tudja a manó, miért emeli fel a hátsó részét, minden esetre kétszer olyan gyorsan rohan egy kis ideig.
Mivel több egységnyit szalad így a sima futás helyett, több pontot is kap. Egy pálya haladtát a háttér mutatja. A nap végigmegy a horizonton, majd beesteledik és a hold csinálja ugyanezt. Pirkadatkor történik meg a pályaváltás, ám nem látható ez egyértelműen mindenhol, mint például, mikor a lápos szinten vagyunk, akkor az égitesteket nem fogjuk tudni látni a sűrű erdőség miatt.
Azt az almát a sors sem akarta, hogy felvegyem... szomorú.
Sokkal többre ne számítsunk a Roach Race-től. Nem egy végtelenül izgalmas móka, sőt, rendkívül monotonná válik egy idő után, mikor újra és újra neki kell veselkednünk a kihívásnak egy bukás után, főleg, ha arról nem mi tehettünk, hanem a játék nyomott egy képtelen akadály kombót az orrunk elé.
Ám ettől függetlenül, mint már fent mondottam, egy próbát mindenképpen megér, főleg a Witcher-rajongóknak. A pályák hátterei finom utalások a játéksorozat klasszikus helyszíneire, és minimális mókát így is jelentenek a poénos animációk, azonban én hamar belefáradtam a repetitív játékmenetbe. Reméljük, ti nagyobb szerencsével jártok. Ó, és dobjatok egy érmét a vajáknak.
A Roach Race letöltése itt: Google Play | iOS App Store