Sliding Seas játékteszt

2021. szeptember 09.
134.2041
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
A Match-3 játékfajta talán a legismertebb a mobiljátékos körökben; köszönjük szépen Candy Crush (és barátai). Egy ideig szórakoztató, belátom, azonban régóta (egy éve már biztosan) kinőttem már az ilyesféle alkotásokból, lévén, hogy sok csodát már nem igazán lehet belevinni az olyan játékmenetbe, ahol a lényeg, hogy lehulló szimbólumokból kettőnél többet gyűjtsünk egy sorba, oszlopba, hogy valamiféle látványos effekt mellett eltűnjenek.
 


Azonban rábukkantam egy meglepetést okozó képviselőjére a zsánernek. Már a címe is rendkívül mókás: Sliding Seas. Há', de feöneök, há' mégis mi a tyúkhúrszotymárékot jelet az, hogy csúszkáló tengerek? Nos, pontosan ezt jelenti: a játéktér mezőkből áll, melyeket lehet cserélgetni egymással (csak a szomszédosokat), és melyek nagy része tenger, valóban. Ha pedig összeolvadnak, akkor csúszkálnak.

Ez elsőre kicsit zavarosnak tűnhet (kicsit?), úgyhogy lássuk, pontosan mit is kell csinálnia a szegény játékosnak. A pályák négyzet alakú szeletekre vannak felosztva. A szeletek különféle színekkel vannak ellátva, és ha egy sorban több ugyanolyan színűt szedünk össze (minimum hármat), akkor azok összeolvadnak egy más színű szeletté.

A örvény hatás néhány kör után forgat egyet a pályán. Hasznos.

A örvény hatás néhány kör után forgat egyet a pályán. Hasznos.


A színsorrend nem véletlenszerű, azonban leírás helyett inkább egy példával élnék. A legelső mezőfajta a mélytenger, ami sötétkéken virít a pályán. Ha sikerül három, vagy több ilyet egymás mellé tenni, akkor egy mezővé olvadnak (a legutolsó odaillesztett szeletben válnak eggyé), és kicsit világosabb kékké változik a színe a kapott négyzetnek. Ezt hívjuk középtengernek (legalábbis én így hívom).

Három vagy több középtengerből lesz a magas tenger (még világosabb kék), a magas tengert a sekélyes követi (legvilágosabb kék), melyek után a szárazföldi mezők jönnek (homokpart, tisztás, dombság, fennsík). Ez így szép és jó, de mégis mi a frászkarikáért akarnék én tengerből szárazföldet csinálni? Reprodukálni szeretnénk a globális felmelegedést? Nagyon jó gondolat, de nem; csupán hajótörötteket kell így kimentenünk a tengerből.

Igen, élelmiszerbolt... a szigeten, amit én népesítettem be hajótöröttekkel.

Igen, élelmiszerbolt... a szigeten, amit én népesítettem be hajótöröttekkel.


Legtöbb esetben. Vannak persze más pályafajták is: például az egyiknél a hajótöröttek le vannak tojva, és csak a cuccaikat kell kiszedni a vízből, de van, mikor házakat is kell építeni nekik, nem elég csak a szárazföldre juttatni őket. Jogos kérdés, azonban, hogy mégis hogyan fog egy vízben csapkodó áldozat szárazföldre kerülni? Úgy, hogy ők is mezőkön helyezkednek el. Ha fúzióra lép az a mező többivel, akkor a létrejövő négyzetbe a hajótörött is belekerül, akár többedmagával.

Azonban, mint ahogy az imént említettem, sok esetben a partra juttatás nem elegendő a hálátlan embereknek, nekik házikó is kell, mert a homokban fetrengve várni a megmentő hajót az túl degradáló. Kunyhót, illetve tutajt (erről majd lejjebb) úgy lehet létrehozni, ha négy mezőt (vagy többet) varázsolunk eggyé. Ha ezek tengeri szeletek, akkor tutajt kapunk, a szárazföldiek pedig házat eredményeznek. Egy pálya akkor ér véget, ha sikerül az adott feladatot teljesíteni (ments ki X számú ember, tedd őket házba, törjél ki egy adott mennyiségű kincset stb.).

Kombózhatunk akár öt mezőt is, a ház/tutaj megjelenésén kívül más csoda nem történik.

Kombózhatunk akár öt mezőt is, a ház/tutaj megjelenésén kívül más csoda nem történik.


Sok esetben nem leszünk limitálva körszám által, aminek rendkívül hálás voltam; tisztelet a kivételnek. Például a kincsgyűjtögetős pályákon van körszámláló, ugyanis a drágaságokat tartalmazó ládákat körülöttük történő mezőpárosítással lehet feltörni. Ezek a kincses mezők nem tudnak "beragadni", így, ha nincs körlimit, akkor nincs semmi kihívás sem. Nem úgy az embereknél, ahol bizony van lehetőség (bár nem túl sok) elérhetetlenné tenni egy-egy hajótöröttet.

Megjegyzem, ilyenbe egyszer sem futottam, ugyanis, ha nincs mező, amit kombinálni tudunk, akkor a rendszer megkeveri azokat, illetve kibővíti a pályát extra területtel. Ám a játék tisztában van ezzel a ténnyel, így ha túl sokáig hagyjuk az emberkéket a vízben, vagy a homokban, akkor elindul egy visszaszámlálás fejük felett. Ha nem sikerül időben tutajt tolni hátsójuk alá, vagy házikóba beleszuszakolni őket (attól függ, milyen mezőn ücsörögnek), akkor megfulladnak vagy odakozmálnak a napon, tudja a manó; minden esetre "Game Over" és kezdhetjük elölről a pályát.

A kincskereső pályák teljesítése után különféle díszekkel (növényekkel) is elláthatjuk szigetünket.

A kincskereső pályák teljesítése után különféle díszekkel (növényekkel) is elláthatjuk szigetünket.


Vagy nem. Ha van elég gyémántunk (prémium lóvé), akkor folytathatjuk a játékot. Öt életünk van, melyek hosszú percek, órák alatt töltődnek vissza, úgyhogy ez egy vonzó lehetőségnek tűnhet. Ettől függetlenül én inkább életfeltöltésre, vagy bónuszképesség (embereket ide-oda rángató mágnes, mezőrobbantó, akadályeltávolító rakéta stb.) vásárlására pazarolnám a nehezen megkeresett drágaköveket. Gyémántot egyébként kincskereső pályákon kapunk biztosan; embermentősöknél csak akkor, ha túlléptük a győzelemhez szükséges mennyiséget (például 10 mukit mentettünk meg a 9 helyett), illetve, ha VIP-t is kiszedtünk a tengerből.

A VIP-k érdekesek; a szigethez kapcsolhatók, ahová elhurcolja az embereket a teljesített pályák után a mentőhajó. Bizonyos emberszám elérése után bővül a szigetünk (hisz a föld a semmiből terem, mint ahogyan azt mindenki tudja), és épületeket is felhúzhatunk ilyenkor. Ezek üzemeltetéséhez kellenek a VIP manusok, kikből, ha egy adott mennyiséget összegyűjtünk, akkor jár a jutifalat.

A rakéta bónusz a kincsesládák feltöréset teszi könnyebbé.

A rakéta bónusz a kincsesládák feltöréset teszi könnyebbé.


Igencsak meglepett engem ez a játék. A nem hétköznapi struktúra, a Match-3 stílus érdekes köntösbe bújtatása és a gördülékeny pályaszerkesztés igencsak addiktívvá varázsolják eme alkotást. A prezentáció ugyan eléggé semmis; a grafika egyszerű, a zene pedig irritáló, de ezek nem nagyon rontottak a játékélményen. Különféle pályatípusok, környezeti akadályok, versenyfutás az idővel, ami ritkán van körszámhoz kötve; igen, lájkolom.

Ha el tudunk vonatkoztatni az abszurd premisszától, illetve a szigetünk nonszensz struktúrájától, akkor egy igencsak szolid játékhoz lesz szerencsénk. Nem hittem volna, hogy több ezer Candy Crush, Bubble Witch Saga és Simon's Cat pálya után egy Match-3 játék ennyire magával tud ragadni. Azt hittem, kinőttem ebből a förtelemből; de ez is csak azt mutatja, hogy ha van jó ötlet, akkor még a bejáratott, ismerős recepteket is le lehet újra tolni a torkunkon. És szeretni is fogjuk. Őőő rossz az, aki rosszra gondol...

A Sliding Seas letöltése itt: Google Play | iOS App Store
4 hozzászólás

Bencus86

4 éve, 20 napja

Elhiszem hogy szórakoztató, tényleg. De én annyira unom már a match3-at hogy elvből nem állok neki. röhögő smiley

válasz erre

Mendez

4 éve, 21 napja

peter97 írta:
Kicsit unalmasak ezek a match-3 játékok.
Kicsit? röhögő smiley Sajnos nagyon nagyon. De ez valamiben azért megpróbált legalább újat mutatni.

válasz erre

ferencziakos

4 éve, 22 napja

Nem túl látványos a grafika.

válasz erre

peter97

4 éve, 22 napja

Kicsit unalmasak ezek a match-3 játékok.

válasz erre