A streaming ugyanis a jövőben alapjaiban határozhatja meg az egész játékipart, és nemcsak a PC-s/konzolos közeget, hanem véleményünk szerint hosszabb távon akár a mobiljátékok világát is átalakíthatja. Hogy miként és milyen gyorsan zajlik le ez a változás? Ennek jártunk utána egy kicsit alaposabban!
Aki esetleg lemaradt volna a bejelentésről, a Stadia a Google egy új streaming szolgáltatása, mely lehetővé teszi, hogy interneten keresztül, egyetlen böngésző segítségével játszhassunk akár olyan tripla-A kategóriás címeket is, mint az Assassin's Creed Odyssey vagy a Doom Eternal. A hardverek ilyenkor nem lényegesek, a játékok egy távoli, a mai konzoloknál sokszorosan erősebb számítógépeken futnak, az interneten keresztül mi csak a streamelt képet, illetve az irányítási lehetőséget kapjuk meg - akár okostelefonon vagy táblagépen is.
Eltörli a platformokat
Évek óta hallgatjuk már mobiljátékosként a konzolosok és a PC-sek megjegyzéseit arról, hogy mobilon játszani ciki, de a kulturáltság jegyében inkább nem mondanánk semmit erre, csak annyit, hogy ha a Google Stadia elterjed, akkor néhány éven, maximum évtizeden belül teljesen eltűnnének a platformok és az efféle primitív megkülönböztetések a színről. Ha ugyanis világszerte elterjed az 5G, és a Google egy elfogadható havidíjat kalkulál ki a szolgáltatáshoz, akkor egyszerűen nem lesz értelme gamer PC-t vagy játékkonzolt venni, ha csak nem találnak ki ezekhez is valamilyen exkluzív szolgáltatást, esetleg tonnányi exkluzív címet.
A mobiljátékokat azért nem tünteti el
Mert a mobilok olyan multifunkciós készülékek, melyek a kapcsolattartás, a fotózás és egyebek miatt megmaradnak a jövőben is, ergo mint platform, továbbra is lesz igény a kézzel foghatóbb játékok iránt. Hovatovább egy mobiljátékhoz sok esetben nem kell internet, ezáltal akkor is tudunk majd játszani, ha úton vagyunk, miközben ez a Stadia kapcsán ez egyelőre nem biztosított, ha csak nem fejlődik akkorát a világ, hogy a mobilnetes előfizetések valóban korlátlan adatforgalmat kínálnak, méghozzá mindenhol masszív 5G-s lefedettség mellett.
Ha a Stadia elterjedne, az alapvetően csak pozitívum volna a mobiljátékos közönség számára, hiszen így telefonunkon sokkal több játékot élvezhetnénk, hovatovább olyan címeket is, melyekről korábban álmodni sem mertünk - ráadásul úgy, hogy közben a készülékünk sem izzad le. Sőt mi több, a Google saját fejlesztőstúdiót is nyitott, ergo exkluzív tartalmak szintén várhatók a platformhoz, ami megfelelő minőség és különlegesség esetén elég nyomós indok lehet legalább a kipróbálásra.
Csak hosszabb távon számolunk vele
Egyelőre azonban úgy véljük, hogy a Google Stadia csak egy jópofa lehetőség és alternatíva lesz, meghonosodása viszont még hosszú-hosszú évekbe telhet. Ennek az oka mindössze az, hogy sem a keresőóriás nem álmodott meg hozzá megfelelő környezetet - nincsenek még exkluzívok, és rengeteg kérdés megválaszolatlan -, sem a technológia nincs hozzá megfelelő szinten, hiszen a mai netes hálózatok talán meg sem tudnak birkózni azzal, hogy 4K-ban és 60fps-sel streameljenek egy játékot. Természetesen telefonon jóval kisebb felbontással is beérnénk, ami készülékeinken előbb meghonosíthatná ezt az újdonságot, de komoly fegyvertényként mi még néhány évig azért nem számolnánk vele.